zaterdag 12 november 2011

Post nr. 415: Fotograferen als een koning: Nikon D7000

Ik ben nu een paar weken op weg met de Nikon D7000 en ik moet zeggen dat ik me als Nikonian helemaal op mijn plaats voel. Ik voelde me redelijk vergroeid met mijn Pentax K20D en vond het een bijzonder mooie camera. Waren met name de hoge ISO-ruisprestaties beter en het AF-systeem sneller geweest, dan had ik er een stuk minder snel afscheid van genomen. But I’ve done the dirty deed, ik heb het me serieus in mijn hoofd gehaald om een merkoverstap te gaan maken. Dat betekent niet alleen een nieuwe body, maar ook nieuwe lenzen, flitser en merkspecifieke accessoires.

Zowel de Pentax K-5 als de Nikon D7000 maken gebruik van dezelfde, door Sony ontwikkelde 16,2 Mpixel sensor. In de testen kwam de K-5 er zelfs net wat beter uit, dus het was in principe een prima opvolger geweest voor  mijn K20D. Maar een blik op de assortimenten lenzen en accessoires van diverse aanbieders leverde al snel een secundair inzicht op. Er wordt gewoon te weinig voor Pentax gemaakt. Sigma maakt ook voor Pentax camera’s bijna  elke lens die ze in haar gamma voert. Maar bijvoorbeeld niet elke extender, iets wat voor mij best wel van belang is met de lenzen die ik nog op het oog heb. Met het ruimere aanbod voor Nikon, de in vergelijking wat minder hoge prijzen van Nikon in het achterhoofd  en een aantal behoorlijke inkomsten in het vooruitzicht was de keuze op een gegeven moment snel gemaakt. Ik zou Pentax gaan verlaten voor Nikon.

Toen de benodigde inkomsten eenmaal binnen waren, was het investeren al snel een feit en werd ik daarmee een trotse Nikonian. Met een Sigma 17-70mm/F2,8-4,0 lens om te beginnen en een Pentax backup, maar toch. De D7000 is in de praktijk een zeer aangename wereld van verschil. Uiteraard zijn we inmiddels twee generaties verder, maar de D7000 mag – afgaand op alle testen – rustig als één van de besten in zijn klasse gezien worden. Mede doordat deze uitgerust is met een sensor van de allernieuwste generatie die bijzonder goed om kan gaan met ruis bij hoge ISO-getallen is het een meer dan capabele camera.

Ik ben een fervente lezer van de site DPReview.com en enkele testopmerkingen over de K-5 en D7000 zijn me goed bijgebleven:
1.       6400 ISO op de D7000 is nog geschikt voor de meeste voorkomende toepassingen van foto’s die je ermee maakt
2.       Het AF-systeem van de D7000 is zeer veelzijdig
3.       De ergonomie van de K-5 zou het beste van de twee zijn.
In opmerking 1 en 2 kan ik me helemaal vinden, maar de ergonomie van de D7000 bevalt me toch echt het beste. Kwestie van een grip die vooral qua lengte veel beter bij mijn handen past. Dit was mij een serieuze doorn in het oog bij de K20D, die lag me pas goed in de hand als de batterygrip eraan vast zat. Bij de D7000 is de aanschaf van een batterygrip iets dat ik voorlopig maar even op de middellange baan heb geschoven.

Ik kan de D7000 dus beter vasthouden, ik kan de ISO-waarde zonder erover na te denken verder opschroeven dan ik in de praktijk blijk te durven (ingegeven door mijn ervaringen met de K20D) en rekening houden met de in de praktijk toch vaak trage AF van mijn voormalige camera is er alles behalve meer bij.  Alsof dat nog niet genoeg is, is de D7000 voorzien van een werkelijk overstelpend groot dynamisch bereik. Er zitten uiteraard grenzen aan bij tegenlicht door ramen bijvoorbeeld, maar ik heb nog geen serieus silhouet kunnen schieten met deze camera. En dat terwijl er laagstaande najaarszon in overvloed is de laatste tijd.

Er zijn dus meer dan genoeg redenen om op zijn zachtst gezegd enthousiast over de D7000 te zijn en er zijn nog wel meer dingen die ik hier niet genoemd heb. Maar dat ik voor het eerst sinds ik met een DSLR fotografeer niet meer minutieus alle websites en tijdschriften in de gaten hou, speurend naar berichten over wat mogelijk beter is dan waar ik nu over beschik is nog wel het meest veelzeggend. De D7000 geeft met het gevoel dat ik een camera heb waar ik gewoon alles mee kan wat ik op fotografiegebied kan bedenken momenteel. Dan voel je je dus al snel de koning op fotografiegebied!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten