vrijdag 3 mei 2013

Post nr. 425: Your friendly neighbourhood pasfotofotograaf


Ik heb geen pasfotostudio, maar heb het wel een keer voor iemand gedaan tijdens een familiefotoshoot. De 'oudere generatie' had toevallig ook pasfoto's nodig, ik had een geschikte achtergrond en lampen staan, dus het leek me dat ik wel een poging kon wagen. De basale eisen wist ik toch wel, dus waarom niet. En zo waar werd deze pasfoto ook nog als officieel geaccepteerd. Blijkbaar gaat het motto 'If it looks like a pasfoto, it must be a pasfoto' helemaal op.

Sarhea kende ik via fotografe Melanie Rijkers al wat langer. Ik mocht vorig jaar de foto maken van haar zoontje voor zijn geboortekaartje. Het bericht dat zij door een tekenbeet richting een zeer fragiel randje van het leven ging en daar al geruime tijd op balanceert was me op zijn zachtst gezegd niet ontgaan. Via Facebook zijn verloop van haar ziekte en opmerkelijke dingen zij meemaakt goed te volgen. Zo ook het bericht dat ze geen nieuwe pasfoto’s kon laten maken voor haar invalidenparkeerkaart. Tot mijn grote verbazing had enige tijd later zich nog steeds niemand hiervoor gemeld, terwijl het me op basis van mijn eerdere ervaring hiermee niet zo moeilijk leek. Haar fysieke omstandigheden zouden wel enige improvisatie vragen, maar ik zag genoeg mogelijkheden om een foto te maken die aan de officiële pasfoto-eisen voldoet.

Dus was het op naar Zwolle voor mijn eerste optreden als pasfotofotograaf-aan-huis. Een flitslampje doet wonderen als het gaat om het verkrijgen van de juiste belichting en we zaten al snel goed wat dat betreft. Hoewel een pasfoto een goede gelijkenis moet geven, leek het toch beter om de zuurstoftoevoer die Sarhea permanent nodig heeft niet in de definitieve foto op te nemen. Het wegnemen daarvan is iets wat je niet al te lang wilt laten duren, dus voor de zekerheid ook nog even een foto geschoten ‘met’. De foto bij dit blog dus. Hoewel dit niet de foto is waar het om gaat, vind ik hem toch erg bijzonder. Mensen die bekend zijn met het recente werk van Erwin Olaf zullen dat mogelijk ook vinden. Google maar eens op Erwin Olaf I wishI am I will be.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten